C C C C A+ A A- X

Правен Свят: Съдът реши: 80% от влаковете на БДЖ незаконни

Дата на публикуване 8 октомври 2010 Последна редакция 12 юни 2021 Инициативи и събития Отпечатай


Съдът реши:
80% от влаковете на БДЖ незаконни
08 октомври 2010

Софийският административен съд (САдС) реши, че локомотивите и вагоните на БДЖ с изтекъл сертификат за безопасност се движат в нарушение на закона по железния път. Около 80% от подвижния състав на железниците е с негодни сертификати. Решението на съда е в полза на заповед от 18 май т.г. на вече бившия изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) Симеон Ананиев, с която се забранява движението на локомотиви и вагони с негодни сертификати.
Разпореждането е оспорено от БДЖ, но съдът отхвърля жалбата на 14 септември. Решението на САдС може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок след уведомяване на страните по делото, но там жалба все още не е постъпила.

БДЖ ЕАД обжалва в САдС още две заповеди на Ананиев от май т.г. - едната е до изпълнителния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев да прекрати договора с превозвача, а другата е да се спре изцяло достъпът на дружеството до железния път, заради липсата на сертификат за безопасност. И двете са от 18 май т.г.
Ламбрев е спазил заповедта на Ананиев и на 20 май праща писмо до изпълнителния директор на железниците Пенчо Попов, с което го уведомява, че прекратява договора си с дружеството от 28.06.2006 г. Тук следва уточнението, че НКЖИ има валидни договори с двете дъщерни компании на БДЖ – "Товарни превози" и "Пътнически превози", които пък ползват за работата си локомотивите и вагоните на БДЖ срещу наем. Съдът все още не се е произнесъл по двете жалби на БДЖ, като делото по една от тях е насрочено за края на октомври.
В края на април тази година се разбра, че е изтекла валидността на сертификатите за безопасност на локомотивите и вагоните на БДЖ . Тези документи са задължителни според Закона за железопътния транспорт. Те се издават от Националния изследователски институт по транспорта и важат 5 години.
Тогава ръководството на железниците призна за скандалното нарушение и обясни, че първо за да спазят закона трябва едва ли не да спрат работа и второ – че ще стартират процедура по подновяване на сертификатите. Това до ден днешен не се е случило. Обяснението е, че от БДЖ преговаряли с транспортния институт за по-изгодни условия, тъй като сега им искали 6 млн. лв. за преглед на всички машини, а дружеството не разполагало с тези пари.
Без документ за безопасност е и служебният влак на БДЖ, който се сблъска челно с международния влак от Букурещ за София в понеделник сутринта.
Заповедите на Ананиев са една от причините за отстраняването му от длъжност, което съвпадна с катастрофата край Драгоман, обясни бившият шеф на автомобилна администрация.
Формулировката на пресцентъра на транспортното министерство, че Ананиев е освободен заради пропуски в работата си, създаде впечатление, че си тръгва заради инцидента между гарите Драгоман и Драгоил в понеделник.
Уволнението на Ананиев обаче било подписано от транспортния министър Александър Цветков предишната седмица, но успели да му го връчат в деня след катастрофата. Имахме несъгласия с транспортния министър за политиката в железниците, каза Ананиев.
Той заяви, че ще сезира прокуратурата, за това, че влаковете на БДЖ продължават да се движат в нарушение на закона заради изтеклите сертификати и предупреди, че след 31 декември влаковете ще са в още по-сериозно нарушение, защото тогава ще е изтекла и т.нар. ревизия. Тя представлява технически преглед, който се извършва на всеки две години във вътрешни депа или външни заводи. За нови ревизии няма заделени средства, нито има време, каза Ананиев.
Няколко седмици по-рано с поста си се прости Стефчо Събчев, шеф на "БДЖ – Пътнически превози". Той обясни, че все още не е запознат с мотивите за отстраняването си и е поискал стенограма от заседанието на директорския борд на дружеството, на което е взето решението.
По думите му той бил в непрекъснат спор с ръководството на БДЖ ЕАД заради договора за обществена услуга. Той се сключва между държавата и "Пътнически превози", но дружеството само извършвало услугата, а финансовата страна на нещата минавала през компанията майка. Не е справедливо "Пътнически превози" да носи отговорността и да е в пълно неведение за икономическите параметри, каза Събчев. (mediapool.bg)

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация