Труд: Съдът нареди БДЖ да спрат влаковете
Съдът нареди БДЖ да спрат влаковете
автор(и): Светослав Метанов
Единият от влаковете, който се сбълска челно край Драгоман в понеделник, е бил без сертификат за безопасност. Снимка Иван Донов
Съвсем скоро България може да се окаже без влакове! Локомотивите и вагоните на БДЖ, които са с изтекъл сертификат за безопасност, трябва да бъдат спрени незабавно. Това е решил Софийският административен съд на 14 септември т. г. По този начин магистратите са потвърдили заповед на вече бившия изпълнителен директор на ИА “Железопътна администрация” Симеон Ананиев от 18 май, с която на жп превозвача се забранява да използва непроверени от независим орган возила. БДЖ обаче обжалва нареждането, защото ако се съобрази с него, на практика цялата страна ще остане без влакове. Държавната компания искаше и да спести пари от техническите проверки, които у нас могат да се правят само в Института по жп транспорт.
Според решението на магистратите обаче, е недопустимо БДЖ да нарушава основния закон, който регулира дейността на компанията. Около 80 на сто от локомотивите и вагоните в страната са без сертификат за безопасност. Самата БДЖ също не отговаря на изискванията на железопътния закон. Безобразията около жп превозвача бяха разкрити от “Труд” още през април т. г. От транспортното министерство обаче откриха противоречие между българския закон и евродирективите и оставиха влаковете на произвола на съдбата.
В понеделник край Драгоман стана челен сблъсък на два влака, при който бяха ранени 26 души. По чудо нямаше жертви. Проверката установи, че единият от влаковете е бил без сертификат за безопасност в нарушение на закона. “Това е престъпление, все едно да не направиш технически преглед на автомобила си”, каза пред “Труд” Симеон Ананиев вчера. Щастлив съм, че ме уволниха, вече дишам спокойно и не искам да нося отговорност при фатален инцидент, добави той. Министерството на транспорта обяви вчера, че БДЖ ще обжалва решението на Софийския административен съд пред Върховния административен съд.
След съдебния шамар обаче жп компанията явно е благоволила да се опита да спазва закона. “Потърсиха ни и искат да започнем процедура по сертифициране на возилата”, каза шефът на Института по транспорт Йордан Костадинов. Съдебното решение е абсолютно правилно, най-накрая жп хаосът у нас трябва да започне да се оправя, добави той. Ако Върховният административен съд потвърди решението на Софийския административен съд, на практика жп трафикът в страната ще бъде блокиран. Ще трябва да спрат стотици локомотиви и хиляди пътнически вагони.