Кабинетът реши проблема на БДЖ с незаконните влакове
Кабинетът реши проблема на БДЖ с незаконните влакове
9 Март 2011
С приетите от правителството в сряда промени в Закона за железопътния транспорт срочните сертификати за безопасност на влаковете стават безсрочни. Това решава проблема на БДЖ с изтеклите сертификати, заради които Софийският административен съд определи 80% от подвижния състав на железниците за незаконен през септември 2009 г.
В момента решението на САС се обжалва пред Върховния административен съд, но промяната в закона на практика освобождава БДЖ от задължението да прати вагоните и локомотивите си на проверка за безопасност в Института по транспорт. Сега изискванията на закона са това да се прави на всеки пет години, като последната проверка е била през 2004 г.
Други промение в Закона за железопътния транспорт принуждават Национална компания "Железопътна инфраструктура" да използва приходите от инфраструктурни такси само за поддръжка на железния път, а не за заплати и други разходи, както е правила досега. Заради това разминаване с европейското законодателство срещу България е започната наказателна процедура.
Трета промяна в закона е свързана с изискванията на ЕС за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт. Целта е да се гарантират правата на пътниците, използващи железопътен транспорт чрез въвеждане на ефективни, пропорционални и възпиращи санкции при нарушаване на разпоредбите на европейския регламент.