C C C C A+ A A- X

С. Ананиев: Съд за прекъсването на жп линията Свиленград – Капъкуле

Дата на публикуване 9 март 2011 Последна редакция 12 юни 2021 Инициативи и събития Отпечатай

С. Ананиев: Съд за прекъсването на жп линията Свиленград – Капъкуле

Браншовите организации на жп превозвачите и спедиторите ще подадат до 15 март съдебен иск в Софийския административен съд за неправомерност на акт на НКЖИ.
Това съобщи председателят на Асоциацията на българските жп превозвачи Симеон Ананиев пред БГНЕС. Искът е за прекъсването на жп връзката Свиленград - Капъкуле за 45дни поради ремонт и за неспазване на процедурата по уведомяване на заинтересованите страни. Жп линията е единствената, която свързва България с Турция. След това всички техни членове, които имат конкретна загуба ще искат средствата си: жп превозвачите - от НКЖИ , спедиторите - от БДЖ. Двете браншови организации са уведомили ръководството на Министерството на транспорта , подготвят официални писма до премиера, до НС и до министъра на финансите, в които ще обяснят загубите, които ще претърпи и бюджета от тази операция. Те се изчисляват на около 50% от непостъпили такси за страната. Когато излезе накрая съдебното решение по казуса редица хора на високи постове вече няма да управляват транспорта у нас, но загубите ще се за всички, категоричен е Ананиев.
Актът на НКЖИ за прекъсването на единствената жп линия между България и Турция Свиленград - Капъкуле от 1-ми март т. г. заради реконструкция на трасето е незаконосъобразен, твърдят от браншовите организации. Щетите тепърва ще се изчисляват - ще зависят от това колко влака реално ще преминат и от пропуснатите ползи от другите, които трайно ще се отклонят от маршрута, пояснява Ананиев. Според него до момента в България е имало много по-мащабни проекти и строителства, но винаги са оставяни т. нар. "прозорци" – отрязък от време на денонощие или на два-три дни, през който движението се възстановява. Може и да е по временен път, с по-ниска скорост, но влаковете са преминавали. Строителството винаги е било на втори план, а на първи - обслужването на гражданите и на икономиката. На срещата ни в Министерството на транспорта мениджърът на Дойче Бан за Югоизточна Европа заяви, че и в Европа не си спомня за такава практика от 45-дневно прекъсване, още повече - на граничен пункт, заяви председателят на Асоциацията на жп превозвачите.
В писмо на една от фирмите превозвачи "Симплам" до Министерството на транспорта, НКЖИ и другите ведомства и организации по веригата с остър тон, нехарактерен за бизнес комуникацията се говори за "наглото спиране" по единствената жп линия между България и Турция. В него те, като че ли не искат в същото време да повярват, че държавата работи против бизнеса, посочва Ананиев. "От Дойче Бан бяха пределно ясни - когато има прекъсване крайният клиент трябва да получи същата цена за услугата. Ако то е по вина на инфраструктурата или на превозвача, те би трябвало да поемат допълнителните разходи. А в случая, с ремонта по трасето Свиленград - Капъкуле, извън всякаква логика е увеличенията на цените, свързани с обходния маршрут през гръцка територия да се прехвърлят на бизнеса", казва той. На влак прогнозното увеличение на цените заради това варира към 6 000 -7 000 евро. Фирмите-превозвачи обаче са категорични, че тези разходи трябва да бъдат за сметка на НКЖИ, защото те имат договор с нея, а тя от своя страна трябва да вземе тези средства от строителя. Но ще има и други фирми, които няма да платят тези 6000 -7000 евро и да си ги търсят после, а техните товари няма да минават през България, няма да плащат и инфраструктурни такси. Накрая може да стане като в онази приказка - строи се детска градина, ама няма деца за нея.
Председателят на Асоциацията на жп превозвачите Симеон Ананиев се надява справедливата им реакция най-после да научи ръководителите на ключовите за транспорта ведомства у нас да започнат да прилагат европейските практики. Въпрос на време е всичко да си дойде на мястото и в транспорта, който наистина е част от националната сигурност, нещо неосъзнато още от хора на високи постове в него, заключи той. /БГНЕС

Този сайт използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на сайта.

Приемам Отказ Повече информация